• Koncepcja pracy szkoły

      • Szkoła Podstawowa nr 2 im. ks. Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie

        Organem prowadzącym Szkołę jest Urząd Miasta i Gminy w Radzyminie.

        Szkoła od początku swojego istnienia stara się wspierać uczniów w drodze do osiągnięcia sukcesu w atmosferze zaufania i odpowiedzialności. Od wielu lat podejmowane są wszelkie starania, aby proces edukacji i wychowania przebiegał harmonijnie. Efektywne nauczanie możliwe jest dzięki odpowiedniej bazie lokalowej oraz dydaktycznej, która stale jest rozwijana i unowocześniana. Środowisko, z którego pochodzą dzieci uczące się w Szkole to środowisko miejskie i wiejskie. Szkoła umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych i pomoc uczniom.

        Założeniem placówki jest również wyzwalanie w uczniach twórczych zainteresowań. W tym celu proponowana jest oferta zajęć pozalekcyjnych: koła zainteresowań, zajęcia sportowe oraz działalność w szkolnych organizacjach. Kalendarz imprez przygotowany jest na każdy rok szkolny i ściśle przestrzegany. Szkoła stara się dawać swoim uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju. W tym celu poszukuje innowacyjnych rozwiązań, biorąc udział w programach ogólnopolskich: III etap ogólnopolskiego projektu „Badanie Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia” realizowany w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji instytucjonalizmu zaplecza badawczego – kontynuacja kl. V SP, „Przeżyj to z nami” Oddział Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii w Warszawie, Ekstra Klasa. Udział w projektach finansowanych ze środków UE „Wiedza klucz do przyszłości”, Szkoła Odkrywców Talentów, Kampanie – smakuj, pij, ruszaj się „Owoce w szkole”, „Mleko w szkole”, projekt finansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki „Plusk, plusk pływam już”.

        Uczniowie Szkoły chętnie biorą udział w konkursach przedmiotowych i artystycznych oraz w zawodach sportowych, zarówno szkolnych jak i pozaszkolnych.

        Kontynuacja misji księżnej Eleonory Czartoryskiej

         

        „Księżna – rozumna dama – wiedzę ceniła”

        Jadwiga Szczurowska

        Szkoła Podstawowa nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej uznaje za swoje zadanie kształtowanie uczniów, wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w dynamicznie rozwijającym się świecie. Szkoła opracowała Misję Szkoły i Wizję Szkoły. Stanowią one integralną cześć oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w nich założeń jest jednym z głównych celów szkoły, która kontynuuje dzieło swego patrona księżnej Eleonory Czartoryskiej zgodnie z duchem XXI wieku.

        Księżna Eleonora Czartoryska poświęcała bardzo dużo czasu wychowaniu swych córek. Młode księżniczki uczono:

        • postaw obywatelskich poprzez stworzenie w domu atmosfery patriotyzmu;
        • znajomości etykiety dworskiej;
        • dworskiego ceremoniału oraz wiedzy o rodzie Czartoryskich i ich związków z ojczyzną;
        • języka polskiego i francuskiego;

        Wielka dziedziczka Radzymina wykazywała wiele troski o losy swych poddanych, włożyła ogromny wysiłek w rozwój miasta. Księżna  Eleonora Czartoryska wcielając w życie hasła oświeceniowe, wybudowała w 1779 r. na kościelnym gruncie pierwszą w mieście szkołę elementarną. W wydanym przez siebie ,”Instruktarzu” podkreślała, jak ważna jest umiejętność czytania i pisania: „Biorąc pod uwagę, że do wszelkiego bardzo jest pomocna umiejętność czytania i pisania, więc starać się będą mieszczanie, aby nie tylko sami umieli czytać i pisać, ale dzieci do tego aplikować, do nauki posyłać?”
        Proboszczem w Radzyminie był wtedy zasłużony dla Komisji Edukacji Narodowej ksiądz Kazimierz Narbutt. Miał on wielkie zasługi w tworzeniu podręczników dla szkół, szczególnie do przedmiotu „nauka moralna”, którego celem było wychowanie światłego patrioty i obywatela.

        Postać księżnej Eleonory Czartoryskiej jest wzorem dla uczniów naszej szkoły.   

        Wizja szkoły

        Szkoła Podstawowa nr 2 im. ks. Eleonory Czartoryskiej jest placówką nowoczesną, innowacyjną, przygotowującą absolwentów do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym świecie, nastawionych na osiąganie sukcesów. Program szkoły ukierunkowany jest na ucznia, jego potrzeby, umożliwia mu zdobycie rzetelnej wiedzy oraz harmonijny, wszechstronny rozwój osobowości. Uczeń korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki informacyjnej i informatycznej, rozwija swoje zainteresowania i zdolności, pracuje metodami aktywnymi. Nauczanie i wychowanie w szkole służy rozwijaniu u dziecka poczucia własnej wartości, odpowiedzialności za siebie i innych, szacunku dla każdego człowieka, miłości do ojczyzny, otwarcia na inne tradycje i kultury. Nad rozwojem czuwa wykwalifikowana, kompetentna kadra pedagogiczna, stosująca nowoczesne metody nauczania i wychowania.

        Nauczyciele współpracują z rodzicami, którzy są współorganizatorami życia szkoły. Szkoła umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim uczniom, wspiera rodzinę i uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.

        Misja szkoły

         

        Szkoła Podstawowa nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej uznaje za swoje zadanie kształtowanie uczniów wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w dynamicznie rozwijającym się świecie, a w szczególności zdobywania dalszej wiedzy.

        Szkoła harmonijnie realizuje funkcje dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dąży do wprowadzenia młodych ludzi w różnorodne dziedziny życia i nauki.

        Szkoła podejmuje starania o zapewnienie oferty edukacyjnej, zawierającej treści ujęte w atrakcyjne i wartościowe formy dydaktyczne. Przyjmuje szczególną odpowiedzialność za zaspokojenie potrzeb młodzieży, za wprowadzenie ich do życia w społeczeństwie i kulturze polskiej. Dąży do przygotowania ucznia do samodzielnego myślenia i działania we współczesnym świecie.
        Szkoła szanuje pluralizm światopoglądowy oraz szanuje uczucia religijne uczniów, kształtuje ucznia tolerancyjnego, wrażliwego i dbającego o wartości moralne.

        Łączy suwerenność nauczycieli w doborze treści i metod nauczania z wrażliwością na opinię różnych grup społeczności szkolnej na temat jego działalności oraz na krytykę.

        Bada i analizuje potrzeby i współpracuje z reprezentacjami rodziców i uczniów. W planowaniu pracy szkoły uwzględnia opinie rodziców i uczniów oraz ich oczekiwania, jednocześnie realizuje pełen zakres zadań wynikających z szeroko pojętego interesu społecznego.
        Szkoła ułatwia uczniom i nauczycielom korzystanie z dorobku nauki i techniki podczas wszystkich zajęć organizowanych w szkole. W szczególności kształci umiejętność korzystania z multimedialnych środków przekazu informacji oraz zapewniając dostęp do światowych sieci komputerowych.

        Szkoła naszych marzeń to taka, w której:

        • panuje życzliwa atmosfera wszystkich podmiotów oparta na kulturze osobistej, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu,
        • organizowane zajęcia edukacyjne są atrakcyjne, uczniowie mają możliwość wyjazdu na basen, maja dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych i multimedialnych,
        • pielęgnuje się tradycje szkoły, skupiają wokół niej nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów,
        • rodzice aktywnie wspierają nauczycieli w pracy, pomagają im w rozwiązywaniu problemów szkoły i współuczestniczą w podejmowaniu decyzji.

        Naczelnym celem wychowania w Szkole Podstawowej nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie jest:

        • wykształcenie u uczniów trwałego systemu wartości, które będą podstawą harmonijnego rozwoju ich osobowości, umożliwiają dokonanie właściwych wyborów życiowych, a także pozwolą uniknąć niebezpieczeństw otaczającej rzeczywistości,
        • kształtowanie obywatela, Europejczyka, człowieka ogólnie wykształconego, kulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.

        Wizja szkoły

         

        Szkoła Podstawowa nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej uznaje za swoje zadanie kształtowanie uczniów wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w dynamicznie rozwijającym się świecie, a w szczególności zdobywania dalszej wiedzy.

        Szkoła Podstawowa harmonijnie realizuje funkcje dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, dąży do wprowadzenia młodych ludzi w różnorodne dziedziny życia i nauki.

        Szkoła podejmuje starania o zapewnienie oferty edukacyjnej, zawierającej treści ujęte w atrakcyjne i wartościowe formy dydaktyczne. Przyjmuje szczególną odpowiedzialność za zaspokojenie potrzeb młodzieży, za wprowadzenie ich do życia w społeczeństwie i kulturze polskiej. Dąży do przygotowania ucznia do samodzielnego myślenia i działania we współczesnym świecie.
        Szanuje pluralizm światopoglądowy oraz szanuje uczucia religijne uczniów, kształtuje ucznia tolerancyjnego, wrażliwego i dbającego o wartości moralne.

        Łączy suwerenność nauczycieli w doborze treści i metod nauczania z wrażliwością na opinię różnych grup społeczności szkolnej na temat jego działalności oraz na krytykę.

        Bada i analizuje potrzeby i współpracuje z reprezentacjami rodziców i uczniów. W planowaniu pracy szkoły uwzględnia opinie rodziców i uczniów oraz ich oczekiwania, jednocześnie realizuje pełen zakres zadań wynikających z szeroko pojętego interesu społecznego.
        Szkoła ułatwia uczniom i nauczycielom korzystanie z dorobku nauki i techniki podczas wszystkich zajęć organizowanych w szkole. W szczególności kształci umiejętność korzystania z multimedialnych środków przekazu informacji oraz zapewniając dostęp do światowych sieci komputerowych.

        Szkoła naszych marzeń to taka, w której:

        • panuje życzliwa atmosfera wszystkich podmiotów oparta na kulturze osobistej, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu,
        • organizowane zajęcia edukacyjne są atrakcyjne, uczniowie mają możliwość wyjazdu na basen, maja dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych i multimedialnych,
        • pielęgnuje się tradycje szkoły, skupiają wokół niej nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów,
        • rodzice aktywnie wspierają nauczycieli w pracy, pomagają im w rozwiązywaniu problemów szkoły i współuczestniczą w podejmowaniu decyzji.

        Naczelnym celem wychowania w Szkole Podstawowej nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie jest:

        • wykształcenie u uczniów trwałego systemu wartości, które będą podstawą harmonijnego rozwoju ich osobowości, umożliwiają dokonanie właściwych wyborów życiowych, a także pozwolą uniknąć niebezpieczeństw otaczającej rzeczywistości,
        • kształtowanie obywatela, Europejczyka, człowieka ogólnie wykształconego, kulturalnego, przygotowanego do życia w dynamicznie rozwijającym się świecie.

        Model absolwenta Szkoly Podstawowej nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej

         

        Absolwent Szkoły Podstawowej Nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie to obywatel Europy XXI wieku, który:
        a) w swoim postępowaniu dąży do prawd,
        b) jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
        c) posługuje się sprawnie dwoma językami obcymi,
        d) wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne,
        e) wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
        f) jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury.

        Absolwent Szkoły Podstawowej Nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie to młody obywatel, który zna  historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu.

        Absolwent Szkoły Podstawowej Nr 2 im. księżnej Eleonory Czartoryskiej w Radzyminie  to człowiek:
        a)    umiejący rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
        b)    twórczo myślący,
        c)    umiejący skutecznie się porozumiewać,
        d)    umiejący stale się uczyć i doskonalić,
        e)    umiejący planować swoją  pracę  i ją  organizować.

        Absolwent Szkoły Podstawowej to człowiek tolerancyjny, dbający o bezpieczeństwo własne i innych, aktywny, ciekawy świata, uczciwy i prawy, przestrzegający prawa, kulturalny, obowiązkowy, samodzielny, promujący zdrowy styl życia, altruista.

        Absolwent szkoły to człowiek wolny, zdolny do dokonywania właściwych wyborów, życzliwie nastawiony do świata i ludzi, dobro innych stawia ponad wszystko.

        Głównym celem i zadaniem Szkoły jest dbałość o wszechstronny rozwój młodzieży.

         

        1.Koncepcja placówki określa cele i zadania Szkoły, które wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają Program Wychowawczy i Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, potrzeb danego środowiska oraz kierunki działania skierowane na rozwój uczniów i kadry pedagogicznej. Koncepcja zaplanowanych zadań jest poddawana bieżącej i końcowej ewaluacji. Dyrektor prowadzi politykę kadrową, która zapewnia realizację koncepcji placówki. Rozwój zawodowy nauczycieli wpływa na jakościowy rozwój placówki.

        2. W szczególności Szkoła:
        1) umożliwia zdobycie wiedzy ogólnej, zgodnie z aktualnym stanem nauki, na wysokim poziomie merytorycznym określonym w dokumentacji programowej Szkoły;
        2) zapewnia uczniom bogaty, autorski program wychowawczy i stwarza środowisko wychowawcze sprzyjające rozwojowi własnych zainteresowań;
        3) z należytą troska dba o rozwój umysłowy, moralno – emocjonalny i fizyczny uczniów, miedzy innymi poprzez:
        a) organizowanie różnorodnych imprez kulturalnych, artystycznych, bogatej działalności turystyczno- krajoznawczej;
        b) stawianie wysokich wymagań dotyczących kultury bycia;
        c) przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności funkcjonowania w rodzinie i środowisku, państwie, narodzie i społeczeństwie;
        d) zapewnianie poszanowania uczniom, ich godności osobistej, wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
        e) umożliwianie podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
        4) umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum;
        5) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia w zakresie gimnazjum, szkoły średniej, wyższej uczelni lub wykonywania wybranego zawodu;
        6) kształci w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazuje wiedzę o społeczeństwie, problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, kulturze i środowisku naturalnym;
        7) kształtuje i rozwija wśród uczniów cechy osobowości: przedsiębiorczość, kreatywność, samodzielność, a także umiejętności samokształcenia i doskonalenia się, skutecznego komunikowania się oraz nawiązywania kontaktów interpersonalnych;
        8) dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymagań rynku pracy oraz standardów i wymagań egzaminacyjnych;
        9) upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;
        10) umożliwia rozwijanie szczególnych zainteresowań uczniów w zakresie wybranych przedmiotów nauczania;
        11) tworzy warunki umożliwiające nauczanie uczniom niepełnosprawnym;
        12) zapewnia pomoc w nauce uczniom słabszym.
        Szkoła szczególną opieką otacza uczniów zdolnych. W szczególności:
        1) organizuje uczniom wybitnie zdolnym zajęcia wspierające przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad;
        2) nawiązuje współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi w celu wzbogacenia procesu dydaktycznego;
        3) organizuje wewnętrzne konkursy wiedzy dla uczniów Szkoły;
        4) stosuje motywacyjny system nagradzania uczniów osiągających wybitne sukcesy.